AbansDesprés

Grup tallat en fusta i policromada realitzat per l’escultor Innocenci Soriano Montagut Ferré (Amposta, 1893 – Lleida, 1979).

El cost de l’obra pactat amb l’escultor, pel que fa a les cinc figures, va ser de 55 mil pessetes.

El conjunt del pas consta, a més a més de la figura de Jesús suportant la tortura amb expressió de resignació sobrehumana, pròpia solament d’aquell que sap que els maltractadors no saben el que fan, la del centurió que dirigeix la tortura, amb actitud d’absent del drama i de la condició humana, i la dels tres assotadors, bàrbars, desfeta humana malauradament producte de la marginació social. Val a dir que per a models d’aquests darrers, l’escultor es va inspirar en gent marginada de la zona del port de Barcelona.

El conjunt està concebut perquè sempre la seva visió doni una imatge completa des de qualsevol visual, harmoniosa, plena, sense forats. Alhora també està concebut perquè la cohesió interna, la interrelació emotiva i dialèctica entre les diferents figures sigui sobre la base del missatge religiós únic.

Com anècdota, podem dir que quan l’artista va presentar el conjunt gairebé acabat, Mn.Pere Batlle, va obligar a l’escultor a tallar el braç del centurió, i desviar-lo de la indicació de Jesús, que és com estava. Aquesta és la raó per la qual avui el braç i dit del centurió no assenyala Jesús.

Va sortir en processó per primera vegada el Divendres Sant, 26 març de 1948 i actualment participa a la Processó del Rosari del Dolor, el Dimecres Sant i a la Processó del Sant Enterrament del Divendres Sant.

La peanya

D’estil barroc, va ser dissenyada per Josep Maria Monravà i realitzada en fusta i decorada pel tallista Sr. Magí amb uns magnífics relleus i daurada pel pintor local Salvador Iglesias. Destaca en el frontal l’escut platejat dels aspirants de la Congregació de la Sang: Les cinc llagues vermelles sota una columna envoltada de flagells i encerclada d’una corona d’espines. És portat a rodes per deu congregants.

Abans de 1936

El pas de La Flagel·lació de Jesús, altrament dit Els Assots ja el trobem a la processó l’any 1868 i estava format per tres figures: Crist i dos botxins que l’assotaven. Segons les cròniques de l’època aquestes imatges eren massa petites. El 1906 es va substituir la peanya per una de més gran, però tot i així, encara generava crítiques. D’aquest pas només ens queda aquesta imatge, malauradament, de poca qualitat, fet que no ens permet apreciar els detalls.

Passada la Setmana Santa del 1913 la Congregació de la Sang encarrega un nou pas a l’escultor Josep Campeny Santamaria (Igualada, 1858 – Barcelona, 1922). El nou grup escultòric estava composat per cinc talles de fusta, i el seu autor va inspirar-se en el cinema per realitzar-lo. Concretament el film estrenat el 1913 “Del Pessebre a la Creu” va servir d’inspiració a l’autor degut a la increïble semblança del fotograma que correspon al moment de la Flagel·lació del Senyor amb el pas de Campeny.

Va desfilar per primer cop el Divendres Sant de 1914 i era propietat de la mateixa Congregació de la Sang. Malauradament, va ser cremat a la Plaça del Rei durant la nit del 21 de Juliol del 1936 juntament amb d’altres imatges i retaules de l’església de Natzaret.